Clean eating!

Artikelen voeding, Blog

Tegenwoordig is clean eating helemaal hip en lijkt het alsof ineens iedereen hier mee bezig is. Maar wat is clean eating eigenlijk? En hoe kun je dit ‘hippe’ eten in je eigen voedingspatroon toepassen?

Clean eating is eigenlijk niks anders dan zo natuurlijk mogelijk en bij voorkeur biologisch eten. Dit houdt in dat je kiest voor pure producten zonder conserveringsmiddelen, geur-, kleur- en smaakstoffen, etc. Appeltje eitje zou je zeggen, maar in de praktijk merk ik dat veel mensen, die bezig zijn gezonder te eten, toch nog kiezen voor producten zoals, Optimel, Activia, cruesli, mueslirepen, halvarine en light producten. Deze fabrieksproducten hebben een ‘gezonde’ stempel, maar zijn dit meestal helemaal niet. Ze bevatten veelal onnodige (kunstmatige) suikers, verzadigde (bewerkte) vetten, E-nummers en conserveringsmiddelen. Deze stoffen kunnen mogelijk onze stofwisseling verstoren, waardoor je bijv. niet afslankt terwijl je dit wel zou willen.

Een healthy clean eating voedingspatroon bestaat uit: gezonde eiwitten, vetten en koolhydraten.

Eiwitten
Producten die goede eiwitten bevatten zijn: ongebrande en ongezouten noten, biologische eieren, vis, biologisch vlees en/of kip, peulvruchten, linzen, zaden, quinoa, paddenstoelen, zuivel (magere kwark, Griekse yoghurt 0% vet, yoghurt).

Vetten
Veel mensen denken dat je dik en ongezond wordt van vetten, maar dat is een misverstand. Je hebt juist gezonde vetten nodig om goed te kunnen functioneren. Gebruik zoveel mogelijk onverzadigde en onbewerkte vetten zoals: olijfolie, kokosolie, roomboter, avocado, vette vis, ongebrande en ongezouten noten, pitten en zaden.

Koolhydraten
Verse groenten en fruit, havermout, volkoren granen (gerst, gierst, havermout, bruine rijst), peulvruchten en (zoete)aardappelen bevatten gezonde koolhydraten die lang een verzadigd gevoel geven. Zorg dat je voedingspatroon voor een groot deel uit verse groenten bestaat (minimaal 300 gram per dag).

Als je vaker kiest voor pure en gezonde producten, ga je fitter en vitaler door het leven en zal je merken dat je meer en een constante energie over de dag hebt. Wat wil je nog meer? Dat betekent overigens niet dat je nooit meer kunt genieten van dingen die minder goed voor je zijn. Je merkt snel genoeg wat het effect is op je lichaam en wilt dan waarschijnlijk snel weer terug naar je healthy lifestyle.

Hier vind je een clean eating voorbeelddagmenu, zodat je een idee krijgt hoe zo’n voedingspatroon er in de praktijk uitziet.

Wil je door mij begeleid worden met een gezonder eetpatroon? Of wil je graag afvallen? Meld je dan hier aan voor online coaching.

Het Healthiness Voedingsplan

Amanda

Diëtiste

Mijn missie is om jou te inspireren om gezonder te eten, waardoor je je energieker voelt, lekkerder in je vel zit en door dit alles meer kunt genieten van het leven!

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

4 × 3 =

Food Coaching

Wil jij gezonder eten en afvallen zonder hongergevoel? Start dan nu met de complete Healthiness weekschema’s op maat!