6 tips voor het maken van een goede maaltijdplanning

Artikelen voeding, Blog

We hebben het tegenwoordig allemaal druk. Werken, 2x per week sporten, het huishouden, een gezinsleven, de boodschappen en als we tijd over hebben ook nog een soort van een sociaal leven. En juist in al die drukte en hectiek is het belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt en gezond en voedzaam eet. 

Wellicht denk je dat gezond eten niet mogelijk is als je weinig tijd hebt of heb je geen idee hoe je dit efficiënt aan kunt pakken. Met een goede maaltijdplanning ga je een heel eind komen en het gaat je ook nog eens veel tijd én geld besparen. Een goede voorbereiding is de sleutel tot succes en dan zal je merken dat gezond eten echt een makkie wordt. Hieronder geef ik je 6 praktische tips voor het maken van een weekplanning, zodat je gelijk aan de slag kunt gaan!

#1 Plan op een vast moment 
Zelf maak ik altijd op vrijdagavond onze maaltijdplanning voor de week daarna. Dan doen we in het weekend de grote boodschappen (meestal voor 3-5 dagen) en zo begin je goed voorbereid aan je nieuwe week. Kies zelf ook een vast moment in de week (het weekend is dan vaak handig als je vrij bent), wat voor jou goed uitkomt, om een planning te maken. Bedenk ook even hoe fijn en relaxt het is als de vraag: “Wat eten we vandaag?” je niet de hele dag achtervolgd en je moe uit je werk nog boodschappen moet doen.

#2 Maak een overzicht van je week
Schrijf de dagen van de week op een vel papier of print deze maaltijdplanner uit en vul deze in. Schrijf op hoe jouw week eruit ziet. Ben je op bepaalde dagen laat uit je werk? Heb jij of de kinderen aan het einde van de dag of begin van de avond verplichtingen? Wanneer wil je bewegen/sporten? Of zijn er dagen dat je thuis bent en al voorbereidingen kunt treffen? Zet dit allemaal in het weekschema en markeer de dag(en) dat het lastiger is om lang in de keuken te staan, dan kun je de maaltijden daar straks op aanpassen.

#3 Check je voorraadkast, de koelkast en de vriezer 
Voordat je aan de slag gaat met het bedenken van maaltijden, is het handig om te inventariseren wat je nog op voorraad hebt. Zo zorg ik zelf dat we altijd diepvriesfruit in de vriezer hebben liggen en dat we o.a. kokosmelk, volkorenpasta, noedels, zilvervliesrijst, tomatenblokjes, tomatenpuree, bouillonblokjes, plantaardige melk, havermout en rijstwafels in huis hebben. Is dit op? Dan zet ik het gelijk weer op het boodschappenlijstje, zodat je hier altijd voorraad van hebt.

#4 Inspiratie recepten 
We eten vaak dezelfde maaltijden die we gewend zijn, maar kijk voor inspiratie voor snelle, makkelijke en gezonde maaltijden ook eens op mijn blog. Of op de website van jouw supermarkt, voedingsblogs of Pinterest.

#5 Vul je planning in 
Vul eerst de dagen in dat je meer tijd hebt om te koken. Je kunt jezelf aanleren om op deze dagen een extra grote portie te koken, zodat je hier twee keer van kunt eten of nog een portie kunt invriezen voor de dagen dat je minder tijd hebt om in de keuken te staan.

#6 Maak een boodschappenlijst 
Nu je de planning hebt ingevuld, je voorraad hebt geïnventariseerd, kun je een boodschappenlijst gaan maken. Kijk eventueel nog waar bepaalde producten in de aanbieding zijn om geld te besparen. Maar je gaat sowieso gerichter en minder kopen als je je maaltijden plant, dus dat ga je zeker merken in je portemonnee.

Het is aan te raden om je maaltijdplanning te bewaren voor als je een keer geen tijd hebt om een planning te maken, dan pak je gewoon een bestaande planning erbij en heb je daar al de maaltijden gepland. Heel handig!

Je zal echt merken dat gezond eten met een goede weekplanning echt een stuk makkelijker wordt. Je bent er in het begin misschien een half uurtje mee bezig, maar als je er eenmaal je draai in hebt gevonden (zoals met alles ;-), ben je waarschijnlijk in een kwartier klaar. En wat is nu een kwartier over een hele week hè, dat bespaar je al door 1-2x per week boodschappen te doen.

Heb je geen zin in om te plannen? Dan heb ik kant-en-klare weekschema’s voor jou gemaakt boordevol lekkere, gezonde en makkelijke recepten die binnen een handomdraai op tafel staan. Zo maak ik het voor jou makkelijk en hoef je alleen nog maar je boodschappen in huis te halen.  Kijk in de webshop en bestel direct!

Wil je door mij begeleid worden met een gezonder eetpatroon? Of wil je graag afvallen? Meld je dan hier aan voor online coaching.

Het Healthiness Voedingsplan

Amanda

Diëtiste

Mijn missie is om jou te inspireren om gezonder te eten, waardoor je je energieker voelt, lekkerder in je vel zit en door dit alles meer kunt genieten van het leven!

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

3 × twee =

Food Coaching

Wil jij gezonder eten en afvallen zonder hongergevoel? Start dan nu met de complete Healthiness weekschema’s op maat!

Menu