Super fruit!

Artikelen voeding, Blog

De trend van de superfoods zorgde ervoor dat bessen en zaden ineens heel populair werden. En ik geef toe, ik doe zelf ook heel graag bessen en zaadjes in mijn ontbijt. Maar waarom zijn bessen zo gezond? En welke fruitsoorten horen nog meer bij superfruit?

Fruit is sowieso heel erg gezond. Fruit verlaagt namelijk het risico op hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Twee stoffen die hiermee te maken hebben zijn vezels en antioxidanten. Vitamine C ook is een antioxidant en beschermt ons lichaam tegen beschadiging van de cellen en weefsels. Vezels zorgen voor een goede stoelgang en ze geven een verzadigd gevoel. Ik zal eens op een rijtje zetten welke fruitsoorten nou échte vitaminebommetjes zijn;

Moerbeien
Moeibeien bevatten veel vitaminen, mineralen en antioxidanten, maar ook eiwitten en ijzer! Ze zijn lekker zoet en zacht van smaak, en zijn heerlijk in het ontbijt, over je (fruit)salade of door een ongezouten notenmix.

Goji bessen
Ook goji bessen bevatten veel vitaminen, mineralen en antioxidanten en ze zijn goed voor de ogen, de bloeddruk, de lever en het immuunsysteem. Goji bessen kun je bijvoorbeeld in je ontbijt eten, door je zelfgemaakte granola mengen, gebruiken over je salade of door een ongezouten notenmix mengen. Ze zijn lekker fris: een beetje zoet en een beetje zuur. Kies wel voor de biologische variant, want de niet biologische goji bessen bevatten E220 (zwaveldioxide), wat bij sommige mensen buikklachten, diaree en misselijkheid kan veroorzaken. 

Maar ook gewone bessen!
Zwarte bessen zijn de echte uitblinkers, maar ook kruisbessen, cranberries, açaï bessen, rode bessen en blauwe bessen barsten van de vitamine C. Daarnaast bevatten bessen maar heel weinig calorieën, dus ze passen in elk eetmoment! Lekker in je ontbijt, fruitsalade of smoothie of ter decoratie van je dessert of gebak! Wat denk je van een healthy kwarktaart met magere kwark en verse bosbessen! Hmmm…

En andere bosvruchten…
Aardbeien, frambozen, bramen, kersen…Allemaal vol van vitamine C en vezels en weinig calorieën. Deze kun je het hele jaar door kopen in de diepvries, en in de zomer zijn ze er ook vers!

Citrusvruchten
Citroenen, limoenen, mandarijnen, grapefruits en sinaasappels barsten ook van de vitamines, en zijn erg lekker om gewoon los te eten, in een fruitsalade te doen of om er een smoothie van te maken.

En niet te vergeten; kiwi’s!
Kiwi’s barsten ook van de vitamine C en vezels, maar vooral als je hem met schil eet. Dat is bij een gele kiwi misschien lekkerder dan bij een groene kiwi, maar als je hem in plakjes snijd valt het eigenlijk best wel mee!

Kortom, heel veel fruit is super gezond en ook de fruitsoorten die er niet bij staan zijn goed voor je. Het belangrijkste is om lekker veel te variëren! Neem elke dag ten minste twee stuks fruit en probeer bijna elke dag een andere combinatie te nemen.

 

Het Healthiness Voedingsplan

Amanda

Diëtiste

Mijn missie is om jou te inspireren om gezonder te eten, waardoor je je energieker voelt, lekkerder in je vel zit en door dit alles meer kunt genieten van het leven!

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

tien − drie =

Food Coaching

Wil jij gezonder eten en afvallen zonder hongergevoel? Start dan nu met de complete Healthiness weekschema’s op maat!

Menu