Pas jij de 80/20 regel toe in jouw voedingspatroon?

Artikelen voeding

Gezonde voeding is een breed begrip, want wat is nu precies een gezond voedingspatroon? 


 


Ik heb mijn hele leven nog nooit een dieet gevolgd. Dat is ook helemaal niet nodig, want ik pas in mijn voedingspatroon de 80/20 regel toe. Dit houdt in dat 80% van wat ik eet en drink ‘gezond’ is en 20% iets minder gezond. Onder gezonde voeding versta ik pure, verse en onbewerkte producten, geen geraffineerde suiker, weinig tarwe(producten) en niet teveel vlees. De andere 20% is iets minder healthy. Dat zijn bijvoorbeeld de taartjes op een verjaardag, de etentjes bij vrienden en vriendinnen, de oh zo lekkere bankhangavond met een reep chocola of een avondje uit eten. Het is dat ik niet van alcohol houd, maar anders had dat er ook zeker nog tussen gestaan. Maar ik hoef mij over die 20% nooit schuldig te voelen of bang te zijn dat ik ineens kilo’s in gewicht aankom, want de basis is altijd goed. Het is sowieso niet goed om je schuldig te voelen nadat je iets hebt gegeten, zonde van je tijd. Ga gewoon weer terug naar een goede basis en geniet vooral van lekkere en gezonde voeding.


 


‘Bij een healthy lifestyle hoort ook af en toe ongezond genieten’


 


Healthiness is…


  • Verse producten en onbewerkte voeding zonder suiker en e-nummers
  • Zo min mogelijk tarwe(producten)
  • Niet teveel vlees
  • Gevarieerde voeding
  • 80/20 regel
  • Kies en eet bewust en geniet van elke maaltijd

 


Hoe pas ik de 80/20 regel toe?


Kies als je boodschappen gaat doen zoveel mogelijk voor verse- en onbewerkte producten zoals groenten, fruit, noten, vis, zaden, volkorenproducten, peulvruchten en zuivel. Deze producten kun je dan als basis voor je maaltijden gebruiken. Als je dol bent op toetjes, kun je bijv. met jezelf afspreken dat je twee keer per week na de avondmaaltijd een lekker toetje neemt. Zorg er dan ook voor dat je voor twee avonden een toetje inkoopt en niet voor vier, want dan kan ik je nu al vertellen dat aan het einde van de week de vier toetjes op zijn ;-).


 


Als ik iets met suiker eet, wil ik eigenlijk de hele dag nog meer suiker hebben en heb ik ineens veel meer trek dan anders. Mocht je je hier in herkennen, kun je misschien beter één dag plannen waarop je alles mag eten wat je wilt. Je zal merken dat je op de dag zelf niet eens zoveel trek hebt in al dat lekkers wat je van te voren had bedacht, omdat je al de andere dagen gezond hebt gegeten en je hierdoor lekker fit voelt. 


 


Wees dus vooral niet te streng voor jezelf. Als je volgens de 80/20 regel eet, is er altijd nog ruimte om te genieten van iets lekkers en kun je jouw healthy lifestyle je hele leven lang volhouden!


 


Is jouw voedingspatroon (nog) niet zo gezond, maar weet je niet goed hoe je dit moet veranderen? Of heb je een stok achter de deur nodig? Ik kan jou helpen! Samen gaan we kijken hoe we jouw voedingspatroon kunnen aanpassen/verbeteren en ben ik jouw stok achter de deur. Woon je niet in de buurt van Heiloo? Geen probleem, dan kan het hele traject online plaatsvinden. Kijk voor meer informatie: http://healthinessonline.nl/advies/ of neem contact op via de mail: info@healthinessonline.nl

Het Healthiness Voedingsplan

Amanda

Diëtiste

Mijn missie is om jou te inspireren om gezonder te eten, waardoor je je energieker voelt, lekkerder in je vel zit en door dit alles meer kunt genieten van het leven!

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

achttien − elf =

Food Coaching

Wil jij gezonder eten en afvallen zonder hongergevoel? Start dan nu met de complete Healthiness weekschema’s op maat!