We zijn vaak laat thuis van werk, druk met het gezinsleven en we willen ook nog onze sociale contacten onderhouden. Tegenwoordig hebben we “weinig” tijd en staat gezond eten onderaan het prioriteitenlijstje. Meal preppen, ook wel het voorbereiden van maaltijden, is hiervoor een mooie oplossing. In dit artikel vertel ik jullie wat meal preppen inhoudt en geef ik tips, die helpen gezond te eten wanneer je denkt daar geen tijd voor te hebben.

Meal preppen is letterlijk het voorbereiden van de maaltijd die je op een later moment kunt eten. Op zondag kan je bijvoorbeeld alle maaltijden klaarmaken voor de hele week. Ook kan je een deel van de maaltijd, zoals rijst, broccoli, sperziebonen of pastasauzen invriezen. Verder is soep ideaal om te preppen en is overnight oats of een belegde volkorenboterham een heerlijk ontbijt die je de avond daarvoor kunt klaarmaken.

Wanneer je na werk of school nog wilt sporten en weinig tijd hebt om uitgebreid te koken is meal preppen een goede oplossing. Je spaart tijd, omdat je de maaltijden alleen hoeft op te warmen. Als je een weekmenu met gezonde recepten voorbereid, weet je zeker dat je voor de hele week gezonde maaltijden klaar hebt staan. Ook voorkom je voedselverspilling, want je kan een grote bloemkool, broccoli of een grote zak sperziebonen, na het koken invriezen. In de vriezer blijft groente namelijk voor maanden goed en op deze manier hoef je overtollige groente niet weg te gooien. Houdt wel rekening dat je lang in de keuken staat op de dag dat de maaltijden voor de hele week worden klaargemaakt.

Tips die handig zijn om te onthouden

  1. Wanneer je de maaltijden hebt gekookt, laat deze dan even afkoelen voordat je het in de koelkast of vriezer stopt. Houd ongeveer 30 minuten aan, maar laat het niet langer dan 2 uur buiten de koelkast staan. Hierdoor voorkom je bacteriegroei.
  2. Bewaar bereid eten niet langer dan 2 dagen in de koelkast. Wanneer je voor meerdere dagen kookt, kun je het in de vriezer bewaren. Het is dan circa 3 maanden houdbaar. Ook is het slim om stickers te plakken op de bakjes met de datum van invriezen.
  3. Maak gebruik van goed afsluitbare bakjes.
  4. Wanneer je bereidt voedsel uit de vriezer haalt. Laat dit dan niet de hele dag of nacht buiten de koelkast ontdooien. Zet de maaltijd een avond van tevoren in de koelkast. Kleinere maaltijden kun je ook in de magnetron ontdooien.
  5. Verhit de maaltijden goed in een pannetje of magnetron. Verwarm je voedsel in de magnetron? Schep het eten dan halverwege goed om.
  6. Denk bij meal preppen aan voldoende variatie. Kook je een hele pan met broccoli. Eet dan de ene dag broccoli met rijst en kip en de andere dag broccoli door een salade.

Healthiness maakt kant-en-klare weekmenu’s op maat. Zo hoef je alleen nog maar je boodschappen in huis te halen en de snelle, makkelijke en gezonde maaltijden staan binnen no-time op tafel. Wil je ook handige weekmenu’s ontvangen? Stuur dan een appje naar 06-22288238 of een mailtje: info@healthinessonline.nl.

2 reacties. Reactie plaatsen

  • Riek van Asch
    10 mei 2019 16:59

    Goed plan, maar jammer dat de magnetron er in voorkomt! Zeer ongezond advies!!

    Beantwoorden
  • Amandalogin
    10 mei 2019 19:27

    Hoi Riek, ik zou ook zeker adviseren om eten in een pan op te warmen, maar aangezien er nog heel veel mensen een magnetron hebben, staat het in de blog vermeld. Fijn weekend!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

7 + drie =

Menu