Krijg jij voldoende vitaminen en mineralen binnen?

Artikelen voeding

Vitaminen en mineralen zijn, naast de overige voedingsstoffen; eiwitten, koolhydraten en vetten, heel belangrijk. Ze ondersteunen bij verschillende processen in ons lichaam. Als je tekort van deze gezonde stoffen binnenkrijgt, kun je last krijgen van verschillende kwaaltjes. Je kunt dan denken aan bijvoorbeeld: vermoeidheidsklachten, droge huid, dof haar, ontstekingen, bloedarmoede of een verminderde eetlust. Dat willen we natuurlijk niet, dus is het belangrijk dat je voldoende vitaminen en mineralen met je voeding binnenkrijgt. Maar waar moet je voedingspatroon dan ongeveer aan voldoen?Groenten Healthiness


 


Tips


Hieronder heb ik een aantal tips voor je om je op weg te helpen om voldoende vitaminen en mineralen binnen te krijgen:


  • Probeer zoveel mogelijk te variëren. Zo kun je een boterham tijdens het ontbijt ook vervangen voor een schaaltje magere kwark met fruit en noten, pap, omelet of een smoothie. Of kies eens voor peulvruchten tijdens de warme maaltijd in plaats van aardappelen. Ook hoef je natuurlijk niet iedere dag vlees te eten, maar kun je dit heel goed variëren met vis, kip, ei of een vleesvervanger.

 


  • Eet minimaal 200 gram groenten (het liefst natuurlijk meer!) en in ieder geval twee stuks fruit per dag.

 


  • Kies zoveel mogelijk voor de volkorenproducten zoals, volkoren (zuurdesem) brood, zilvervliesrijst of volkorenpasta. Deze producten bevatten meer voedingsvezels en voedingsstoffen dan de ‘witte varianten’.

 


  • Ga voor pure- en onbewerkte producten. Deze producten bevatten nog volop vitaminen en mineralen, omdat ze niet zijn bewerkt. Laat de voorverpakte maaltijden, pakjes en zakjes zoveel mogelijk voor wat het is en ga voor ECHT eten!

 


  • Het advies is om twee keer per week vis te eten, waarvan één keer per week vette vis zoals zalm, makreel of haring. De visvetzuren (EPA en DHA) in vette vis zijn goed je cholesterolgehalte en hart- en bloedvaten.

 


Twijfel je of jouw voeding wel voldoende vitaminen en mineralen bevat? Of is jouw voedingspatroon niet zo gezond, maar weet je niet zo goed hoe je dit moet veranderen? Of heb je een stok achter de deur nodig? Ik kan jou helpen! Samen gaan we kijken hoe we jouw voedingspatroon kunnen aanpassen/verbeteren en ben ik jouw stok achter de deur. Woon je niet in de buurt van Heiloo? Geen probleem, dan kan het hele traject online plaatsvinden.


 


Kijk voor meer informatie: http://healthinessonline.nl/advies/ of neem contact op via de mail: info@healthinessonline.nl

Het Healthiness Voedingsplan

Amanda

Diëtiste

Mijn missie is om jou te inspireren om gezonder te eten, waardoor je je energieker voelt, lekkerder in je vel zit en door dit alles meer kunt genieten van het leven!

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

12 + 11 =

Food Coaching

Wil jij gezonder eten en afvallen zonder hongergevoel? Start dan nu met de complete Healthiness weekschema’s op maat!