Kies voor de duurzame en gezonde vegetarische keuze!

Artikelen voeding

Klimaatverandering is in Nederland een veel besproken onderwerp. De productie van voedsel is erg belastend voor het milieu. Het is vooral de productie van vlees- en zuivelproducten die bijdragen aan klimaatverandering.  In dit artikel vertel ik jullie welke soorten vleesvervangers duurzaam zijn voor het milieu en wanneer een vleesvervanger gezond is.

De duurzaamheid van vleesvervangers

Soja- en granenburgers, noten, tempé, tofu, tahoe en peulvruchten zijn plantaardige vleesvervangers. Het zijn milieuvriendelijke alternatieven voor vlees, want minder energie, land en water is nodig voor de productie. Ook is er geen uitstoot van broeikasgassen door mest van vee. Als mannen en vrouwen één keer per week een portie vlees vervangen, door een plantaardige vleesvervanger, scheelt dat 9% voor mannen en 10% voor vrouwen in hun wekelijkse uitstoot van broeikasgassen.

Kant-en-klare vleesvervangers zijn ook een goeie vervanging voor vlees. De keuze is alleen niet zo simpel als dat het lijkt, want de productie van kant-en-klare vleesvervangers, op basis van zuivel of met veel kaas, is net zo belastend voor het milieu als de productie van vlees.

Een goede vegetarische keuze  

Vleesvervangers zijn een goede vegetarische keuze, omdat deze producten gelijkwaardig zijn aan vlees. Het is een bron van eiwit, ijzer, vitamine B1 en B12. Alleen niet elke kant-en-klare vleesvervanger bevat vitamine B12. Vegetariërs halen dit namelijk ook uit zuivel en eieren. Omdat veganisten geen eieren of zuivelproducten consumeren is het aanbevolen vitamine B12 bij te slikken.

Een goede vegetarische keuze met voldoende ijzer, vitamine B1 en vitamine B12 zijn eieren en sommige kant-en-klare vegetarische stukjes, balletje of burgers met minder dan 450 milligram natrium per 100 gram en met (toegevoegd) ijzer en vitamine B12.

Kies dus voor een kant-en-klare vleesvervanger op basis van soja, graan of schimmels en kijk goed naar de eiwitten, ijzer, vitamine B1 en B12.

Het Healthiness Voedingsplan

Amanda

Diëtiste

Mijn missie is om jou te inspireren om gezonder te eten, waardoor je je energieker voelt, lekkerder in je vel zit en door dit alles meer kunt genieten van het leven!

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

1 × een =

Food Coaching

Wil jij gezonder eten en afvallen zonder hongergevoel? Start dan nu met de complete Healthiness weekschema’s op maat!