JA, MAAR HET HEERST…

Artikelen voeding, Blog
VIER DINGEN DIE JE LICHAAM NODIG HEEFT WANNEER JE ZIEK BENT.

Zeg tegen iemand dat je je ziekig voelt en je krijgt standaard het antwoord: ‘Ja, maar het heerst.’ Dan denk ik altijd: ja, dat zegt iedereen het hele jaar door. Maar nu is het zo dat er al negen weken een griepepidemie gaande is in Nederland.
Dus het heerst blijkbaar écht!
Griep wordt veroorzaakt door het influenzavirus. Symptomen zijn vaak: koorts, verkouden, hoofdpijn en weinig eetlust. Kortom: super beroerd dus. Misschien ben je zelf al aan de beurt geweest en anders kennen we allemaal wel iemand die de griep heeft. Maar hoe kan je nu het best zorgen voor jezelf (of voor de ander), in tijden van loopneuzen en paracetamol?

1. SOEP
Hoe cliché het ook is, wanneer iemand ziek is, is het heel lief én effectief om even een soepje langs te brengen. Je kan veel vocht verliezen wanneer je ziek bent en we willen natuurlijk niet dat iemand uitdroogt! Soep is daarom een goede bron van vocht. Maar dat is niet het enige, naast vocht is het ook een makkelijke manier om calorieën, vitamines en mineralen binnen te krijgen. Alle dingen die je lichaam in grotere hoeveelheden nodig heeft tijdens ziekte. Dus breng dat soepje even langs bij je zieke vriendin of als je zelf ziek bent, bel je Oma! Want wanneer het met liefde gemaakt is, voel je je vast nog sneller beter!

2. VERSE SAPJES
Dat vitamines gezond zijn, wisten we al, maar in tijden van ziekte en griep is het belangrijk om extra aandacht te besteden aan je immuunsysteem. Een makkelijke manier om veel vitamines binnen te krijgen bij weinig eetlust, is via vers sap. Deze kan je zelf maken of kopen in de supermarkt. Denk hierbij aan verse ingrediënten, zoals bosbessen, frambozen, kiwi, spinazie, bleekselderij of avocado.
TIP: verse sapjes van de Albert Heijn, te vinden in het versvak, zitten vol vitamine C en verse ingrediënten. 500ml met: ananas, kiwi, sinaasappel, spinazie, komkommer bevat 38 mg vitamine C, wat ongeveer de helft is van wat je dagelijks binnen moet krijgen van deze vitamine. Een makkelijke en lekkere vitamine boost! Je drinkt het zo weg, zelfs als je ziek bent. Ik spreek uit ervaring.

3. THEE
Ziek zijn of keelpijn wordt al snel in verband gebracht met thee! Dat is niet voor niets, want naast dat het, net als soep, een goede bron is van vocht bevat thee ook polyfenolen. Dit zijn natuurlijke stoffen die antioxidanten en ontstekingsremmende werking zouden hebben. Je kan ook verse thee maken, zoals gemberthee. Gember schijnt goed te werken tegen misselijkheid. Je kan een beetje honing in je thee toevoegen, ook dit heeft krachtige antibacteriële effecten, omdat hier veel antimicrobiële stoffen inzitten. Kortom, drink een lekker warm theetje, dat is goed voor je! Dit voelt ook gewoon een stuk aangenamer voor je keel dan een glas frisdrank.

4. NETFLIX
Meerdere wetenschappelijke onderzoeken hebben bewezen dat ‘Netflix kijken’ een helende werking heeft wanneer je griep hebt. Oké, dat is niet waar. Maar in je bed liggen en niks doen, behalve misschien een nieuw seizoen van je favoriete serie kijken, is cruciaal wanneer je ziek bent. Gun je lichaam rust en ziek uit! Anders blijf je erin hangen en duurt het veel langer om te herstellen. Met behulp van bovenstaande tips en gewoon je griep uitzitten (of liggen) ben je vast snel weer beter en anders, als het heel lang duurt, misschien toch even de huisarts bellen. Beterschap!

-Claudia Tjan

Het Healthiness Voedingsplan

Amanda

Diëtiste

Mijn missie is om jou te inspireren om gezonder te eten, waardoor je je energieker voelt, lekkerder in je vel zit en door dit alles meer kunt genieten van het leven!

Gerelateerde berichten

4 reacties. Reactie plaatsen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

twaalf + drie =

Food Coaching

Wil jij gezonder eten en afvallen zonder hongergevoel? Start dan nu met de complete Healthiness weekschema’s op maat!

Menu