Hoe overleef ik de decembermaand?

Artikelen voeding, Blog

HELP, de decembermaand is weer in aantocht…Als Sinterklaas nog niet eens uit het land is, staat de kerstman bijna alweer voor de deur. Daarbij opgeteld wordt de maand ook nog eens feestelijk afgesloten met oliebollen, appelflappen en champagne. Kortom, te veel verleidingen naar ongezonde lekkernijen. Maar hoe kun je het nieuwe jaar beginnen zonder dat je in gewicht bent aangekomen? Dat lees je hieronder in de blog!

1. Probeer de schade te beperken
Ben je bezig met afvallen en ben je bang dat de decembermaand roet in het eten zal gooien? Leg de lat deze maand dan wat lager voor jezelf. Probeer het gewicht bijvoorbeeld stabiel te houden in plaats van te verminderen. Pak het afvallen in het nieuwe jaar gewoon weer op! Zo
voorkom je teleurstelling en kun je wel met mate genieten. December telt tenslotte maar 4 echte feestdagen ;-).

2. Vermijd de verleidingen
Ga nooit boodschappen doen op een lege maag, hierdoor wordt de verleiding tot ongezonde keuzes vergroot. Vermijd daarnaast de schappen met alle Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw lekkernijen, of loop er met een hoge snelheid doorheen! Wat je niet koopt, kun je ook niet opeten.

3. Extra beweging
Mocht de verleiding toch te groot worden en heb je misschien net wat te veel pepernoten gegeten? Probeer een deel te compenseren door extra te bewegen. Ga ’s avonds een blokje om of loop een wat groter rondje. Zoek een wandelmaatje en maak het daardoor gezellig. Zo verbrand je net die extra calorieën.

4. Kies alleen wat je écht lekker vindt
Het klinkt misschien gek, maar probeer prioriteiten te stellen in het gene wat je lekker vindt. Is gevulde speculaas bijvoorbeeld je absolute favoriet en eet je de pepernoten alleen maar omdat de zak toevallig open op tafel ligt? Probeer dan de hoeveelheid pepernoten zoveel
mogelijk te beperken en neem af en toe een lekker stukje gevulde speculaas. Op deze manier geniet je er extra veel van en zul je de pepernoten misschien niet eens missen.

5. Drink alcohol met mate
Start de avond bijvoorbeeld met thee, koffie (zonder melk en suiker), spa rood of evt. een light frisdrank of neem gewoon een glas water. Alcohol zit bomvol calorieën (wat je vaak niet eens door hebt, omdat je ‘het’ drinkt) en het lichaam haalt er maar weinig voedingsstoffen uit. Drink maximaal 1 glas voor de smaak en kies de rest van de avond iets anders.

Mocht je een uitgebreid en concreet plan willen hebben om de decembermaand gezellig en toch (redelijk) gezond door te komen? Laat het mij weten via een berichtje (06-22288238) of een mailtje (info@healthinessonline.nl). Samen kunnen we kijken hoe we in jouw drukke leven een passend plan van aanpak op het gebied van voeding kunnen maken.

Het Healthiness Voedingsplan

Amanda

Diëtiste

Mijn missie is om jou te inspireren om gezonder te eten, waardoor je je energieker voelt, lekkerder in je vel zit en door dit alles meer kunt genieten van het leven!

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

negen + achttien =

Food Coaching

Wil jij gezonder eten en afvallen zonder hongergevoel? Start dan nu met de complete Healthiness weekschema’s op maat!