Hoe maak je stap voor stap een gezonde boterham?

Artikelen voeding, Blog

Witbrood, bruinbrood, meergranenbrood, volkorenbrood, tijgerbrood en ga zo maar verder. Zo veel soorten brood, maar wat doe je erop? In deze blog vind je inspiratie voor een lekkere gezonde boterham…

Stap 1
Een gezonde boterham bestaat als eerste uit een sneetje brood dat per 100 gram meer dan 6 vezels bevat. Dan mag het de naam ‘vezelrijk’ dragen zoals volkorenbrood. Bij volkorenbrood is de hele graankorrel verwerkt en hierdoor bevat het alle goede voedingsstoffen die de graankorrel te bieden heeft. Volkorenbrood kan gemaakt worden van tarwe, spelt of andere granen of een combinatie van granen.

Een goede tweede keuze is een snee bruinbrood. Dit brood bevat meer dan 3 gram vezels per 100 gram. Wat er verder aan pitten en zaden in en op het brood zit, maakt niet uit en is vooral smaakbepalend. Mijn voorkeur gaat uit naar zuurdesembrood, dit brood kun je kopen bij de natuurwinkel of reformzaak. In zuurdesembrood is bakkersgist vervangen voor zuurdesem. Het brood bevat hierdoor een lager fytaatgehalte waardoor voedingsstoffen beter opgenomen kunnen worden.

Stap 2
Als je een broodsoort hebt gekozen, volgt het smeervet. Zo kun je kiezen voor roomboter, margarine en halvarine. Roomboter is niet bewerkt en kan de voorkeur hebben boven margarine of halvarine. Daarentegen bevatten margarine en halvarine meer vitamine D en bevat halvarine minder calorieën, omdat hier meer water aan toegevoegd wordt dan aan margarine.

Stap 3
En dan komen we als laatste aan bij het beleg. Je kunt kiezen voor 20+ of 30+ kaas, magere/light varianten van verse kazen zoals Philadelphia, 20+ smeerkaas, hüttenkäse en magere vleeswaren zoals kipfilet, kalkoenfilet, rookvlees, rosbief, magere ham en filet americain. Ook een visje is lekker en gezond voor op brood. Probeer ook eens een lekkere hummus of deze makkelijke homemade spreads. Voor zoet kun je bijvoorbeeld kiezen voor appel met kaneel, notenpasta’s en pindakaas (met banaan) of bij uitzondering (halva)jam, appelstroop of honing.

Om je gezonde boterham af te maken, kun je het hartig beleg combineren met groenten zoals tomaat, komkommer, radijs, sla en worteljulienne of een lekker gekookt eitje.

Eet smakelijk!

Het Healthiness Voedingsplan

Amanda

Diëtiste

Mijn missie is om jou te inspireren om gezonder te eten, waardoor je je energieker voelt, lekkerder in je vel zit en door dit alles meer kunt genieten van het leven!

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

vijf × drie =

Food Coaching

Wil jij gezonder eten en afvallen zonder hongergevoel? Start dan nu met de complete Healthiness weekschema’s op maat!