Happy Lifestyle: Piekergewoontes

Artikelen voeding

Vanaf vandaag zal Nancy om de week een interessant blog schrijven voor Healthiness met nuttige tips gericht op de algemene psychische gezondheid, want al heb je hier regelmatig een beetje extra aandacht voor, kan dat bijdragen aan jouw happy & healthy lifestyle!


 


Even voorstellen…Nancy Healthiness


Mijn naam is Nancy. Ik ben 32 jaar, samenwonend met mijn vriend in een heerlijk hoekhuis vlakbij de kust. Mijn liefde voor dieren is rijkelijk vervuld met de aanwezigheid van onze twee honden, 1 fries paard, katten, kippen, konijnen en cavia’s.


Ik mag jullie vanaf vandaag voorzien van interessante, praktische maar vooral nuttige tips gericht op de algemene psychische gezondheid. Dit is niet alleen mijn vakgebied maar zeker ook een geboren interesse die er altijd al is geweest. Naast een gezond voedingspatroon is er tevens extra aandacht nodig voor de psychische gezondheid, vandaar dat Amanda mij deze mogelijkheid heeft geboden.


 


Het lijkt mij fantastisch om mijn kennis en ideeën op deze manier te mogen delen met jullie. Ik plaats om de week een blog en reacties zijn van harte welkom!

Piekergewoontes

 


Herken je dat, je hoofd zit vol, je gedachten blijven maar ratelen en je kunt het niet stopzetten. Althans je weet niet goed hoe je dat moet doen. Piekeren en denken ligt dichtbij elkaar in de buurt, maar piekeren kost ontzettend veel energie en het biedt geen oplossingen, je blijft in cirkels denken. Besteed deze tijd en energie liever aan leuke activiteiten zoals sport of uitgebreid koken! Het kan heel belangrijk zijn om het piekeren te leren begrenzen. Maar hoe doe je dat?


  • Allereerst zou je je gedachten eens op kunnen schrijven d.m.v. een dagboek. Houd dit een week vol en lees dan terug welke (negatieve) gedachten steeds weer terugkeren.
  • Vraag jezelf af of je deze gedachten al een keer hebt uitgesproken naar iemand (familie/vriend/collega). Wat wij vaak vergeten is dat wanneer je bepaalde (veelal negatieve) gedachten herhaaldelijk door je hoofd laat gaan, dit de realiteit dermate kan verstoren. Je gelooft dan vanzelf de gedachten die je eigenlijk Piekergewoontes Healthinesszelf bedacht hebt! Stom eigenlijk maar zo werkt het wel. Dus wanneer je je gedachten iets meer uitspreekt naar anderen, (als een soort van check met de realiteit), dan kun je hierin gecorrigeerd worden.
  • In hoeverre begrens je dat ellenlange gepieker eigenlijk? Probeer het eens op een vast moment overdag zodat je op al die andere momenten jezelf verwijst naar dat ene moment. Zoek een rustig plekje op en laat je je gedachtestroom ongeremd gaan. Maarrrr….niet langer dan een kwartier! Zet de kookwekker desnoods of bel iemand op om je uit het piekerkwartier te halen.
  • Kijk uit met het bewust onderdrukken van piekergedachten. Dit verergert het piekeren met bijna 2x zoveel! Doe de volgende oefening maar eens: de komende 2 minuten mag je overal aan denken behalve aan de witte beer. Wanneer je dit wel doet zet je een streepje op een wit papier. De volgende 2 minuten mag je wel aan de witte beer denken. Bekijk nu het verschil op je papier. Waarschijnlijk merk je dat het onderdrukken van je gedachten niet werkt. Doordat je probeert niet aan de witte beer te denken gaan je gedachten er juist naartoe!
  • Probeer eens je gedachtestroom niet telkens te beoordelen maar laat ze gewoon langs komen en bekijk ze eens van een afstandje. Zo is het makkelijker om ze weer los te laten. 

Uiteindelijk houd je ontzettend veel energie over die je nu bewust kunt besteden aan dat middagje werken in de tuin, het lezen van een leuk boek of even heel ontspannen worden van een warme douche. Let wel! Oefening baart kunst, dus blijf het herhalen. Wanneer je een bepaalde manier je eigen hebt gemaakt zal het je ontzettend veel ruimte en rust geven in je hoofd.

Het Healthiness Voedingsplan

Amanda

Diëtiste

Mijn missie is om jou te inspireren om gezonder te eten, waardoor je je energieker voelt, lekkerder in je vel zit en door dit alles meer kunt genieten van het leven!

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

12 − 2 =

Food Coaching

Wil jij gezonder eten en afvallen zonder hongergevoel? Start dan nu met de complete Healthiness weekschema’s op maat!