Gezonde snacks voor onderweg!

Artikelen voeding

Dit jaar hebben we besloten om toch nog even met de auto op vakantie te gaan. Een paar weken geleden begon het zomaar ineens bij mij te kriebelen. Meestal maak je mij heel blij met een vliegvakantie naar de zon, maar deze zomer kreeg ik ineens zin om met de auto op vakantie te gaan, net als vroeger. Vroeg vertrekken, na vijf minuten al trek hebben in boterhammen, de hele dag door muziek luisteren, slapen op de achterbank en benen strekken en plassen bij benzinestations (oké, dat laatste was altijd minder leuk). Maar goed dat was vroeger, want nu ben ik, samen met manlief, degene die achter het stuur zit en moet opletten. Maar toch, dat nostalgische auto-vakantie-gevoel wilde ik gewoon weer!


 


Het handige van met de auto op vakantie gaan, is dat je veel meer kunt meenemen. Zo ook qua eten, heel handig, want zo kom je niet kotsmisselijk van de winegums en met meer energie op de plek van bestemming aan. Want wat Gezonde snacks voor onderweg Healthinessneem je nu mee voor onderweg? Probeer zo min mogelijk te snoepen, want dit zorgt snel voor een energiedip en het is belangrijk dat je alert blijft in de auto. Het is dan ook belangrijk dat je tijdens een lange autorit goed en regelmatig eet om zo je bloedsuikerspiegel stabiel te houden en te voorkomen dat je een energiedip krijgt. In een koeltas of kleine koelbox met koelelementen blijft alles lekker koel en heb je niet al na een uur zweterige broodjes kaas. Ik maak altijd een paar dagen van te voren een lijstje met boodschappen wat ik wil halen om mee te nemen. Nu vind ik dat met een vliegreis lastiger en neem ik nooit zoveel mee, want mijn handbagage is meestal al propvol met andere dingen die ik ook in mijn handbagage wil hebben. Maar nu we met de auto gaan, is mijn lijstje een stuk langer 😉


 


Fruit


Ik ben dol op fruit, dus dat mag zeker niet ontbreken. Appels en bananen kun je handig meenemen in je tas en blijven wel een paar dagen goed. Heb je ook meteen fruit als je aankomt op de plaats van bestemming.


 


Rauwkost


De avond van te voren snijd ik komkommer in stukjes en neem ik cherrytomaatjes en worteltjes mee in bakjes. Zo kun je onderweg lekker knabbelen van deze veggies.


 


Noten en gedroogd fruit


Als je echt trek krijgt, kun je lekker ongebrande en ongezouten noten snacken. Ik neem altijd een bakje of plastic zakje mee met gemengde noten en voeg daar nog rozijnen of gedroogde abrikozen aan toe, dan heb je net studentenhaver. Noten bevatten veel eiwit en hierdoor zal je lang verzadigd blijven en het gedroogde fruit geeft je snel energie, ideaal voor een lange autorit.


 


Broodjes


Ook smeer ik de avond van te voren een aantal bammetjes voor mezelf, die ik in de koeltas meeneem.


 


Smoothie


Deze nemen we niet mee, maar drinken we ’s ochtends vroeg als ontbijt voordat we vertrekken . Als je ’s nachts gaat rijden, heb je meestal nog niet zoveel trek om uitgebreid te ontbijten, omdat je lichaam daar niet op ingesteld is. Een smoothie drink je dan makkelijk weg en je hebt meteen een goed en voedzaam ontbijt. Maak de smoothie alvast de avond van te voren, dat scheelt een hoop troep ’s ochtends en je kunt het gelijk uit de koelkast pakken en opdrinken.


 


Muffins of snackrepen


Ik bak een paar dagen van te voren muffins of powerrepen en neem deze mee in een afgesloten bakje of plastic zakje. Deze heerlijke baksels zitten boordevol voedingsstoffen en zijn heerlijk als je ‘zoete’ trek krijgt!


 


Water


Naast heel veel water, halen we bij het benzinestation af en toe koffie en thee. Je kunt ook een schijfje citroen en een paar blaadjes munt aan je water toevoegen voor extra smaak.


 


En natuurlijk nemen we ook lekker wat te snoepen mee, want dat hoort gewoon helemaal bij een autovakantie. Het draait volgens mij helemaal om de balans in je voedingspatroon en daar hoort snoepen zo nu en dan ook bij. Alleen is bij mij het probleem altijd dat ik niet weet wat ik moet kiezen, omdat ik eigenlijk nooit snoep koop en dit resulteert in dat ik na een half uur nog voor het snoep schap sta in de supermarkt. Want wordt het nu autodrop, gemengde drop, winegums of toch M&M’s? Hmmm, ik ben er eerlijk gezegd nog niet helemaal over uit…


 


Fijne vakantie!! 

Het Healthiness Voedingsplan

Amanda

Diëtiste

Mijn missie is om jou te inspireren om gezonder te eten, waardoor je je energieker voelt, lekkerder in je vel zit en door dit alles meer kunt genieten van het leven!

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

1 + vier =

Food Coaching

Wil jij gezonder eten en afvallen zonder hongergevoel? Start dan nu met de complete Healthiness weekschema’s op maat!