Hoe kan ik gezond ontbijten?

Na een nacht en soms een avond én nacht is het noodzakelijk de energievoorraad in je lichaam weer aan te vullen. Een goed (en stevig) ontbijt stimuleert de darmen en daarmee de stoelgang. Een ontbijt levert energie voor concentratie en beweging en zorgt er dus voor dat je fris en fruitig aan je dag begint.

Prestaties op school en werk blijken beter bij mensen die wel ontbijten, dan bij mensen die dat niet doen. Om een gezond gewicht te behouden is het ontbijt belangrijk, omdat niet ontbijten later op de dag vaak gecompenseerd wordt door, veelal ongezonde, tussendoortjes en snacks. Ik ben zelf altijd dol op het ontbijt en kan mij er vaak ‘s avonds al op verheugen. Als ik niet goed ontbijt, merk ik dat de hele dag door. Ik heb dan de hele tijd (lekkere) trek en het lijkt dan wel of ik niet verzadigd raak.

Ben je geen ontbijter?
Nu kan ik mij er niks bij voorstellen, maar mocht je ‘s ochtends problemen met je eetlust hebben, kun je dit het beste aanpakken door tóch structureel te ontbijten, hoe moeilijk dat ook aan het begin is. Je kunt dan bijv. beginnen met wat magere kwark en/of wat fruit. Dan hoef je niet meteen een hele boterham weg te werken en heb je toch een voedzaam begin van je dag. Het kan ook helpen om ’s avonds na 19.00 of 20.00 uur niets meer te eten. Je zal merken dat je dan in de ochtend veel meer trek hebt. Ook lichaamsbeweging in de avond kan ervoor zorgen dat je meer trek hebt in de ochtend. Mocht het direct ontbijten na een tijdje toch niet lukken, maak je daar dan niet druk over en neem het ontbijt gewoon wat later in de ochtend op je werk of op school.

Gezonde ideeën voor het ontbijt
Uit onderzoek is gebleken dat een ontbijt met veel eiwitten en/of vezels zoals eieren, zuivel, roggebrood of havermoutpap, een hogere mate van verzadiging opleverde en zorgt voor een lagere voedselinname over de dag, dan een ontbijt met veel enkelvoudige koolhydraten en weinig vezels, zoals licht brood met jam of suikerrijke ontbijtgranen.

Enkele goede ontbijtideeën zijn:

    • Een paar gekookte, geroerbakte eieren of omelet met groenten en kruiden naar smaak.
    • Een kom havermoutpap, rijstepap of quinoapap. Naast koemelk, kun je pap ook heel goed aanmaken met geitenmelk, sojamelk, havermelk, amandelmelk (ongezoet) of rijstmelk.
    • Een smoothie van vers fruit, zuivel en bijv. gebroken lijnzaad. Je vindt hier heel veel smoothie variatie!
    • Een snee zuurdesem-, rogge- of speltbrood met hartig beleg.
    • Een kom magere kwark, eventueel gezoet met diksap, fruit of biologische honing, met muesli, noten, zaden of superfoods.

Drink daarnaast bijvoorbeeld thee, vers groentesap of versgeperst vruchtensap.

De dag rustig beginnen met een goed ontbijt zorgt voor minder stress gedurende de dag. Sta op tijd op, zodat je niet hoeft te haasten of maak je ontbijt alvast de avond van te voren!

Gerelateerde berichten

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

15 − twaalf =

Menu