6x tips om gezond de feestdagen door te komen

Artikelen voeding, Blog

De feestdagen staan weer voor de deur en dat betekent een hoop gezelligheid, cadeautje en eten. En hoe fijn is het als je daar van kunt genieten zonder te veel in gewicht aan te komen en dagen rond te lopen met een té vol gevoel? Wellicht kunnen de 6 onderstaande tips je helpen om tóch te genieten en fijn en energiek de feestdagen door te komen. 

#1 Eet bewust en met mate 
Geniet bewust van het eten en kauw goed. Als je bewust eet, eet je automatisch minder. En kies alleen de dingen die je écht lekker vindt. Geef je iets als cijfer een 6 of een 7? Laat het dan lekker staan en kies wat je minimaal een 8,5 geeft en geniet hier dan ook lekker van zonder schuldgevoel!

#2 Neem alvast een tussendoortje 
Zorg dat je alvast een gezond tussendoortje neemt, dan heb je minder trek en wordt het makkelijker om mate te houden. Ook zal je hierdoor minder snel overeten. Ga (overdag) niet minder eten dan dat je anders doet, want dan wordt de kans groot dat je teveel eet tijdens het kerstdiner en ‘s avonds kun je het minder makkelijk meer verteren.

#3 Beweeg
Zorg tijdens en rondom de feestdagen voor wat extra beweging, zo verbrand je extra calorieën en het geeft je lichaam een energiek gevoel. Sta zo nu en dan even op tijdens het tafelen (schenk wat drinken bij, ga naar het toilet, etc.), zodat je niet een te lange tijd stilzit.

#4 Veel groente 
Neem meer groente en minder brood, aardappelen, pasta of rijst. Groente bevat weinig calorieën, maar wel veel vitaminen en mineralen en is dus heel gezond. Schep een groot deel van je bord vol met groenten, want dat vult, maar je raakt er niet overvol van.

#5 Drink genoeg water 
Genoeg water drinken (minimaal 2 liter per dag) is belangrijk voor ons lichaam. Water is calorie-arm en zorgt ervoor dat je eerder een vol gevoel hebt. Drink alcohol met mate en drink er in ieder geval voldoende water bij.

#6 Geen restjes 
Restjes zijn vaak funest, want dan eet je wellicht onbewust meer dan dat je zou willen. Want eten weggooien is zonde, toch? Eet je thuis met anderen, geef die dan eventuele restjes mee naar huis of vries het in voor een later moment, zodat je het niet nog even snel kunt opeten terwijl je eigenlijk al voldoende hebt gegeten. Ga je buitenshuis eten? Neem dan geen restjes mee terug.

Hopelijk heb je iets aan deze tips 🙂 Ik wens je alvast hele fijne feestdagen, geniet ervan!

Wil je door mij begeleid worden met een gezonder eetpatroon? Of wil je graag afvallen? Meld je dan hier aan voor online coaching.

Het Healthiness Voedingsplan

Amanda

Diëtiste

Mijn missie is om jou te inspireren om gezonder te eten, waardoor je je energieker voelt, lekkerder in je vel zit en door dit alles meer kunt genieten van het leven!

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

4 × 1 =

Food Coaching

Wil jij gezonder eten en afvallen zonder hongergevoel? Start dan nu met de complete Healthiness weekschema’s op maat!

Menu