6 makkelijke tips om je suikerinname te verminderen!

Artikelen voeding, Blog

Zoals je al in mijn vorige blog hebt kunnen lezen, zijn er heel veel benamingen voor ‘geraffineerde suiker’ die fabrikanten op verpakkingen gebruiken. Nu hoor ik regelmatig dat mensen minder suiker willen eten/drinken, want we weten eigenlijk allemaal wel dat dit beter is voor onze gezondheid. Maar waar moet je nu beginnen? Want tegenwoordig lijkt alles wel suiker te bevatten en zie je door de bomen het bos niet meer, dus wat kun je dan nog wél eten? Tijd voor een blog vol tips om je suikerinname te verminderen, zodat je gelijk aan de slag kunt gaan…

1. Kies, i.p.v. bewerkte-, voornamelijk verse en onbewerkte producten en gebruik zo min mogelijk kant-en-klare pakjes, zakjes en maaltijden. Dus koop bijvoorbeeld geen voorverpakte salade, maar haal een krop sla, tomaten, komkommer, radijsjes, etc. en flans zelf een heerlijke salade in elkaar. Een zelfgemaakte dressing is namelijk ook zo klaar (lees: 3 minuten). Al denk je misschien dat een salade maken heel veel tijd kost, dan verzeker ik je bij deze dat dit hartstikke meevalt en dat een homemade salad ook nog beter smaakt!

2. Laat je niet misleiden en lees goed de etiketten van producten. Fabrikanten willen een gezond imago neerzetten door termen te gebruiken als: ‘light’, ‘minder suiker’, ‘meer vezels’ en ‘minder vet’. Maar als ze suiker uit een product halen, moeten ze dit opvullen met iets anders en dit is meestal een nog ongezonder ingrediënt of in ieder geval minder ‘natuurlijk’. Kijk op de verpakking altijd naar de eerste drie ingrediënten, want dit zijn de ingrediënten die het meest voorkomen in een product. Staat hier suiker, of een andere naam voor suiker bij, laat het product dan staan.

3. Producten waar ‘vetvrij’, ‘vetarm’ of ‘bevat 33% minder vet’ opstaat, kun je ook beter vermijden. Vaak vullen ze deze producten op met suiker.

4. Gebruik zo min mogelijk vruchtensap, andere sappen en frisdranken uit de supermarkt, want ook al staat er op de verpakking ‘versgeperst’ o.i.d., dan zit er toch nog vaak toegevoegd suiker in. Lees ook daarom weer goed het etiket en laat je niet misleiden door mooie verpakkingen en teksten die er op het eerste gezicht ‘gezond’ uitzien.

5. Gebruik je al jaren suiker in je thee of koffie, omdat je het anders niet lust? Probeer dit dan langzaam af te bouwen. Smaken wennen namelijk erg snel, dus als je steeds minder suiker gebruikt, zal je merken dat je het ‘zoete’ niet eens meer zal waarderen.

6. Maak zoveel mogelijk zelf, want dan weet je precies wat erin gaat (en wat niet :-)). Duik de keuken in een bak zelf de lekkerste dingen. Hier vind je heerlijke en snelle bakrecepten!

Succes met de tips!

Wil je door mij begeleid worden met een gezonder eetpatroon? Of wil je graag afvallen? Meld je dan hier aan voor online coaching. 

Het Healthiness Voedingsplan

Amanda

Diëtiste

Mijn missie is om jou te inspireren om gezonder te eten, waardoor je je energieker voelt, lekkerder in je vel zit en door dit alles meer kunt genieten van het leven!

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

negentien − 13 =

Food Coaching

Wil jij gezonder eten en afvallen zonder hongergevoel? Start dan nu met de complete Healthiness weekschema’s op maat!

Menu